Rasedana reisile

Omast kogemusest ja ka mitmetelt veebilehtedelt leitava info kohaselt on parim aeg reisimiseks 2. trimester. Varem lendamine ei pruugi olla normaalse raseduse puhul ohtlik, küll aga ebamugav. Näiteks ei kujuta ma eriti ette, et oleks siin oma okseralli ajal tahtnud kuskile lendama minna või üldse kodust välja 😀 Hiljem ei ole lendamine keelatud, aga on jällegi lihtsalt ebamugavam – noh näiteks suure kõhuga pikalt ühe kitsa koha peal istumine ei olnud eelmise raseduse lõpusirgel kindlasti mu lemmik tegevus.
Kui on plaanis siiski lennata 3. trimestril, siis tasub üle vaadata konkreetse lennufirma nõuded rasedale, eriti, et millisest rasedusnädalast on kohustuslik kaasa võtta ka arstitõend ja millal enam üldse lennata ei tohiks (enamasti on see piir 36-37 nädalat), olenevalt lennufirmadest võivad need nõuded erineda, ka on nõuded erinevad, kui rase ootab rohkem kui ühte last. Kui Sul on kõht ikka päris suur, siis võiks olenemata rasedusnädalatest siiski kaasa võtta inglisekeelse arstitõendi, et mitmes nädal käimas on ja millal tähtaeg, seda siis selleks, et vältida võimalikku lisa stressi kuskil lennujaamas, mis võib kaasneda lennufirma töötajatele oma Eesti rasedakaardilt info tõlkimisega. Panen siia mõnede lennufirmade rasedatele reisijatele mõeldud infoga lehed: AirBaltic, Ryanair, Nordic Aviation Group, Finnair, Lufthansa, KLM.

JJ-d oodates käisime me Pariisis Tour de France’i viimast etappi vaatamas, nädalaid oli mul siis ca 18. See oli üsna mõnus aeg, sest iiveldusega olin enam-vähem ühele poole saanud, kõhtu polnud veel peaaegu nähagi- ja üldse siuke “elu ilusaim aeg”. Ainuke asi oli see, et too kord oli maru kuum juuli ja väga pikalt ma kuskil lõõskava päikese all kõmpida ei jaksanud.
Sel korral on meil reis jälle sattunud sinna 20. nädala kanti, mille üle on mul ainult hea meel, eriti arvestades seda, et reis oli meil planeeritud juba enne, kui tulid uudised perelisast. Kuna meil see algus oli veidi konarlik, siis plaanin ma nüüd igasugused soovitused kasutusele võtta, et end maksimaalselt hästi tunda.

Lennukis
– võimalusel vali iste, mis on vahekäigu ääres, et pääseksid kergemini liikuma
– joo vett (osta veepudel kohe lennujaamast kaasa), rasedal on vedeliku puudus ja sellest tingitud tursed kerged tekkima
– liigu, soovitused, mida mina lugenud olen ütlevad, et rase võiks end liigutada iga poole tunni tagant, no kui päris nii tihti ei tihka, siis vähemalt iga tunni tagant küll (noh, tõenäoliselt, kui järgida eelmist punkti ja piisavalt juua, siis tulebki vetsu vahet liikuda 🙂 )
– isegi kui on toitlustusega lend, siis soovitan endale kaasa võtta midagi näksimist
– kasuta tugisukki või põlvikuid. Kui JJ-d ootasin, siis pärast õhtut spaas oli mul jama tursetega, jalad olid nagu elevantsil, ostsime selleks puhuks kompressioon põlvikud ja need on mul siiani alles. Pean ka oma ämmaemandaga nõu, kui ta arvab ka, et võiks neid lennukis samuti kasutada, siis seda ka teen. Need on siis abiks veeni trombide tekke vastu.
– mugavad riided ja jalanõud. Minul on plaan panna mugavad püksid, mis kõhtu kuidagi ei sooni, üks HM rasedapluus, millega kõht kenasti kaetud ja peale panen ilmselt teksatagi ning jalga tennised. Kuna minek on aprillis ja vastu ööd, siis kaela panen ka suure salli, mida hea ümber endale tõmmata, kui jahe peaks hakkama.
– kui reisid üksi, siis arvesta, et kas jaksad suurt käsipagasi kohvrit ise näiteks üles riiulile tõsta  või sellega kuskilt treppidest üles-alla liikuda, kui pigem ei jaksa, siis on mõistlik ka väiksem kohver ära anda ja lennuki salongi vaid käekott kaasa võtta.

Ka kaasa pakitava riietuse osas on põhirõhk mugavusel, minu lemmikud raseduse ajal on igasugused kleidid (nii lühemad kui ka mõnusad maxikleidid), kleitide juurde on mul alati ka mõned retuusid ja mugavad kingad. Kui on ees päiksereis, siis ei tasuks unustada ka mütsi ja sobivaid bikiine (slliseid, mis kõhule liiga ei tee ja ühtlasi ka suurenenud rinnapartii ära mahutavad). Meeles tasub hoida ka, et otse kõhule ei peaks eriti päikest võtma ja parem on kõhul hoida õhukest salli vms.

Kaasa peaks kindlasti võtma oma rasedakaardi (seda peaks üldse pidevalt endaga kaasas kandma), lisaks siis Euroopa ravikindlustuskaart (mille saab endale tasuta koju tellida Haigekassa veebist) ja teha tuleb kindlasti ka reisikindlustus (nii meditsiiniabi kui ka reisitõrge, kui peaks tekkima mingi probleem, mis reisiplaanidele pidurit tõmbab) – loe kindlasti kindlustuse tingimusi, näiteks paljudel juhtudel on küll rasedale antav esmaabi kindlustuse sees, aga sünnitusabi (nii tähtajaline kui ka enneaegne) ei ole kindlustusega kaetud, mõned kindlustusfirmad pakuvad ka spets rasedale mõeldud reisikindlustust – tasub uurida.
Kui plaan on reisi jooksul olla pigem ühes kohas/kandis, siis tasub teha ka veidi eeltööd selles osas, et kus seal on näiteks lähim haigla/emo, mis rasedatega tegeleb. Ühtlasi võiks endale salvestada ka olulisemad telefoninumbrid, kust mure korral abi või nõu küsida – näiteks ITK valveämmaemanda numbri leiab siit. Minul on oma ämmaemanda emaili aadress ka, kui on vaja mingi vähem pakilise teema osas konsulteerida.

Ravimite osas on minul plaan kaasa võtta paratsetamooli, Isla kurgutabletid ja raseda vitamiinid, mida igapäevaselt tarvitan. Lisaks on meil reisiapteegis ka alati Linexi kapslid, mis võimalike kõhuprobleemide korral abiks.

Ja no kindlasti tasuks lisaks kõigile neile mainitud soovitustele ka eelnevalt siiski oma ämmaemanda või arstiga nõu pidada ja nende soovitusi järgida.

 

lucky13travel_mom

Mu võimalik lennu outfit: pluus HM, Asose püksid, Lindexi tagi ja Helly Hanseni tennised

lucky13travels_mom1

Advertisements

6 thoughts on “Rasedana reisile

  1. Ma lugesin kusagilt, et reisile tasub ravimitest kaasa võtta n-ö kolm p-d ehk paratsetamool, plaastrid ja probiootikumid.

    Mul tekkis üks küsimus ka… miks ei tohi rase kõhtu päevitada? Enda raseduseajast ma taolist piirangut ei mäleta. 🙂

    Like

    • Mina tean, et see kõhu päevitamine kahel põhjusel kehva – suhrema rasedusega võib lihtsalt kõhuslanikul palav ja halb hakata, aga teine teema on kõhunahk ja venitusarmid, et kui on juba arme või tekkimas, siis see päevitamine teeb hullemaks 🙂

      Like

  2. Hei, saabusin ise just (rasedana) Balilt. Reisisin 24 nädala paiku ja soovitan kaasa võtta veel Mg närimistabletid (rahutute jalgade, krampide, toonuste ennetamiseks), mind aitasid need pikkadel jalutuskäikudel väga 🙂 Kohe kui tundsin, et kõht läheb raskeks, siis suskasin ühe närimistableti suhu ja läks kergemaks. Veel oli igaks juhuks kaasas bandaaž, kuigi rasedus oli kulgenud igasuguste ebamugavusteta ja lihtsalt, siis reisil ikkagi seljavalu kimbutas. Bandaaž päästis päeva! 🙂 Samuti oli kaasas diclac 1% kreem ja arsti loal võisin ma mõnel korral seda kasutada reisil seljavalu puhul ja tõesti aitas. Ja lennukis tasub vett juua küll, aga ei tasuks üle pingutada sellega, sest seda rohkem tursed võivad tekkida. Mul oli pikim lend lausa 13h ja minu õnneks oli lennuk pooltühi, seega sain tervele pingireale pikali visata ja jalad kõrgemale tõsta.
    Mina valisin reisikindlustuseks Ergo, mis tõesti sünnitust ja (enneaegselt) sündivat beebit ei kata, kuid samas kõik rasedusaegsed komplikatsioonid on kaetud (juhul kui need ilmnevad reisil esmakordselt).

    Loodan, et teil tuleb mõnus reis, kindlasti on väga mõnus! 🙂

    Like

    • Ise võin soovitada seljavaludega ka kinesioteipimist, meil õnneks see reis sportlastega, seal pooled teipimisspetsialistid 😀
      Vett muidugi änbritega ei pea jooma, aga rasedusaegsed tursed tekivad just vedeliku puudusest enamasti (kuigi see tundub nii ebaloogiline 🙂 ). Ja no see on kõige parem, kui saad jalad teisele istmele panna, meil lennud suht täis, nii et ma ei hakka unistamagi sellest.

      Like

  3. Ma vist esimese rasedusega olin üldse julgem, aga reisime mu 20.nädala paiku Austraaliasse ja Uus-Meremaale. Puhast lennuaega tuli vast nii 24 h kokku. Enesetunne oli väga hea ja midagi karta ei osanud. Vee joomise kohta oli mingi soovitus, et igas tunnis peaks mingi koguse jooma, labajalgu liigutama ja vahepeal ka ringi kõndima. Turseid niiviisi talitades ei tulnud, erinevalt teistest reisikaaslastest, kes tunde liikumatult lamasklesid. Mu arst küll avaldas kahtlust, kas ma peaks nii kaugele minema, aga tal olid ka muud foobiad, seega ma väga teda ei kuulanud. Mingi vingema reisikindlustuse küll tegin, mis kattis ka enneaegse sünnituse jms.

    Teise raseduse ajal mul millegipärast lennuhimu ei tekkinud 😋😊

    Like

    • Eks jah, kõike peab mõistusega võtma. Tegelikult ju pikkadel lendudel piisavalt liigutada ja juua soovitatakse ka mitte rasedatel, lihtsalt need ebamugavused/tagajärjed pärast rasedale ebameeldivamad või ohtlikud.
      Lennu/reisi himu on mul vist küll koguaeg, kui oleks võimalik, siis reisiks rohkemgi, samas selle panime suht kohe paika, et suvel enam (3. trimester) kuskile minema ei hakka ja võtame rahulikult. Sel korral tuleb see lendamine veits teistmoodi ka, kui JJ meil kaasas, ilmselt pole palju aega seal endaga väga tegeleda ja tähelepanu mujal.
      Aga ainus, millele rohkem tähelepanu oskan pöörata on need kompressioon põlvikud, kuna sain JJ-d oodates korra selle paiste mineku “ära proovida” ja seda rohkem ei taha küll.

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s