ITK perekool – sünnitusvalude leevendamine

Täna käisime järjekordses perekooli loengus, kus ämmaemand Maila Teramees rääkis sünnitusvalust ja erinevatest võimalustest, kuidas selle valuga toime tulla.

Loengu võib kokku võtta sünnituse ABC-ga:

A – liigu. Kui algavad regulaarsed emaka kokkutõmbed, siis on aega ca 10 tundi, et rahulikult kodus valutada. Alguses on väga hea minna näiteks värske õhu kätte jalutama ja kui tuleb emaka kokkutõmme, siis toetada end mõne puu või pargipingi vastu kätega ja see valu rahulikult hingates üle elada – sel hetkel on valu pikkuseks ca 25-30 sekundit ja valude vahe ca 10 minutit, toetamisega samal ajal tasub teha puusaringe või end lihtsalt õõtsutada, kuna see aitab kaasa lihaste lõdvestamisele ja võib vähendada valu tunnet. Kui on tunne, et enam jalutada ei taha/suuda, siis tasub kodus endale tegevust leida, näiteks koristades, nõusid pestes, pesu triikides vms. Sellel kraamimisel on pärast ka see pluss, et kui beebiga koju saabuda, siis on kõik mõnusasti puhas ja korras. Oluline on ka see, et ringi liikudes avaneb emakakael kiiremini, kuna siis saab gravitatsioon kaasa aidata, lamades peab kogu töö ära tegema ainult emakas. Kui soovid valude vahel puhata, võib-olla isegi tukastada, siis tee seda istudes ning aseta jalad pisut kõrgemale, et vältida võimalikke turseid.

B – lõdvestu. Harjuta juba enne sünnitust oma lihaste lõdvestamist ja keha tunnetamist. Leia üles vaagnapõhja lihased ning õpi neid lõdvestama, sellest on sünnitusel suur abi, kuna lõdvestunud lihased annavad oluliselt vähem edasi valutunnet ning lapsel on samuti kergem sündida, lisaks on siis väiksem võimalus endal midagi ära rebestada vms. Tea, et näolihaste lõdvestamine aitab lõdvestada ka alakeha ja vaagnapõhja lihaseid, seega püüa sünnituse ajal oma nägu lõdvestada ja suu võiks olla pisut avatud.

C – hinga. Õige hingamine aitab lõdvestuda ning organism on piisavalt varustatud hapnikuga – see on oluline kuna hapnik toimib ka kui valu leevendaja ning samuti tagab õige hingamine ka lapse piisava hapnikuga varustatuse kõhus olles. Valude vahepeal peaks hingama oma tavapärases rütmis. Valuhoo tulles peaks aga kasutama hingamistehnikat, mida ka joogas õpetatakse – ninakaudu sisse (nii et rindkere ja kõht liiguvad ette) ja suukaudu välja. NB! kui oled alati pigem hinganud rindkerega, siis ei ole vaja hakata eraldi pingutama, et kindlasti nüüd kõhuga hingama hakata.

Valu leevendamine ja vaigistamine:
1. kasuta vett – vanni ja dušši, vesi lõõgastab ja lõdvestab lihaseid ning valu ei ole nii tugev
2. Lase end tugiisikul masseerida, harjutage seda juba kodus
3. Vajadusel saab ÄE sulle pakkuda naerugaasi, mida valuhoogude ajal kasutada saad, kindlasti ei tohiks seda hingata valude vahepeal, kuna nii võib laps saada naerugaasi mürgituse.
4. Samuti vajadusel saab teha epiduraalanalgeesia – vaigistab valu, mis tekib emaka kokkutõmmetest – kuid peab olema teadlik, et ka ainult epiduraali tegemine ise on väga-väga valus ning vahel võib see ka natuke nihu minna ning tuimestuse mõjul kaob tunne kogu alakehast. Samuti võib see sünnitegevust pidurdada. Samas on olukordi, kus epiduraali abil lõdvestunud lihased aitavad just kiirendada sünnitust.

Oma soovid ja eelistused pane kirja sünnitusplaani ja see aruta läbi ka oma tugiisikuga.

Ära karda sünnitusvalu, hirm hoiab sind pinges ja teeb kogu sünnituse ainult raskemaks. Pea meeles, et sünnitusvalu on ainus mõtestatud valu ning naine on loodud nii, et ta saaks oma lapse sünnitamisega hakkama.

Emakakaela avanemine

Emakakaela avanemine

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s